Poruchy komunikace – Symptomatologie afázií
Klinicky se typ afázie určí podle dosáhnutých výsledků ve čtyřech zakl. vyšetřeních: spontánní řeči, opakování slov a vět, pojmenování předmětů a porozumění řeči. Důležitá je fluence řeči. Z tohoto hlediska lze všechny druhy afázií rozdělit na fluentní a nonfluentní.
Fluentní typy jsou: Wernickova, amnestická, konduktivní a transkortikální senzorická afázie.
Nonfluentní typy jsou: globální, Brocova, transkortikální motorická a smíšená transkortikální afázie.
Stručná charakteristika jednotlivých typů afázií:
- Brocova afázie – poruchy hlasné artikulované řeči, neschopnost produkovat slova nebo věty, fonemická dezintegrace – porucha spouštěcího mechanizmu řeči. Rozumění řeči je relativně lepší než produkce, porozumění delších celků je ztížené
- Transkortikální motorická afázie – poruchy řečové iniciace, chudá spontánní řeč, odpovědi strohé – často jedním slovem, opakování slov a vět je podstatně lepší
- Wernickeova afázie – spontánní řeč je fluentní, obsahově prázdná, vyskytují se četné parafázie – nejčastěji sémantické a neologismy. Hlavní příznak tohoto druhu afázie je výrazná porucha rozumění řeči – často jako porucha fonematické diferenciace. Opakování slov a vět je poškozené, protože postižený nerozumí slyšenému. Poruchu výrazně komplikuje anozognozie ( neuvědomování si poruchy).
- Konduktivní afázie – spontánní řeč je fluentní, zpomalená. Postižený mluví spontánně lépe než opakuje slyšené. Časté jsou parafázie, korekce a pauzy při hledání správných slov
- Anemie – amnestická afázie – spontánní řeč postižených je fluentní, stigmatizovaná tzv. anemickými pauzami, porucha řeči se zvýrazní při pojmenování předmětů a činností
- Transkortikální senzorická afázie – spontánní řeč je fluentní, opakování slov a vět je dobré i přesto, že opakova- nému pac. nerozumí
- Smíšená transkortikální afázie– nazývaná též syndrom izolace řečových zón, od globální afázie se liší tím, že opakování některých slov je relativně zachované.
- Globální afázie – porušeny všechny složky řeči – spontánní řeč, rozumění, opakování, pojmenování. Často jsou přítomny jen perseverace slabik např. no- no- no , slov „ ježišmarja“ atd.
Literatura:
- Cséfalvay, Z. Aktuálna úloha klinickej afaziológie: Dlhodobá a komplexná rehabilitácia osôb s chronickou afáziou. In Kolektiv autorů. Acta aphasiologika II.: Brno: AKL ČR a neurologická klinika Fakultní nemocnice Brno, 2002
- Dvořák, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sásavou: Logopedické centrum.
- Dvořák, J.: Logopedický slovník. Terminologický a výkladový. Žďář nad Sázavou, Logopaedia Clinica, 2001
- Kalvach P. Mozkové ischemie a hemoragie. Praha: Grada Publishing, 1997
- Kalvach P., a kol., Mozkové ischemie a hemoragie. Praha: Avicenum-Grada, 1997
- Koukolík F., Jiřák R., Diagnostiika a léčení syndromu demence. Praha: Grada, 1999
- Koukolík F., Lidský mozek. Praha: Portál, 2000
- Kulišťák P., Lehečková H., Mimrová M., Nebudová J.: Afázie. Praha: Triton, 1997
- Kulišťák, P. Western Aphasia Battery. In PREISS, M., A KOL.: Klinická neuropsychologie. Praha : Grada, 1998
- Kulišťák, P.: Neuropsychologie. Praha: Portál, 2003
- Lechta, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha, Portál 2003.
- Vokurka, M.; Hugo, J.: Praktický slovník medicíny. Praha : Maxdorf, 1995
PhDr. Mgr. Helena Šišmová, klinický logoped, psycholog